Понеділок, 20 Тра 2024, 22:13
Вітаю Вас Гість | RSS

ВІРТУАЛЬНИЙ КАБІНЕТ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ КЗШ № 44

Наше опитування
Скільки часу треба приділяти вивченню англійської мови?

Всього відповідей: 12
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Методична скарбничка педагога

Головна » Статті » З досвіду викладання

Проектні технології з використанням ІКТ на уроках англійської мови як метод активізації пізнавальної діяльності учнів

Вступ

Розвиток системи освіти в Україні, її вихід на європейський рівень неможливі без підвищення уваги до викладання іноземних мов, володіння однією з яких є неодмінним критерієм інтеграції України в Європейське та світове співтовариство.   

Національна доктрина розвитку освіти України наголошує на важливості опанування іноземної мови як засобу комунікації, що має на меті набуття учнями відповідних навичок і вмінь.

 Згідно з чинною програмою головна мета навчання іноземної мови у загальноосвітніх закладах полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції, базою якої є комунікативні вміння, сформовані на основі мовних знань і навичок.

Основними комунікативними уміннями є:

  • Уміння здійснювати усно мовленнєве спілкування (у монологічній і діалогічній формах);
  • Уміння розуміти зі слуху зміст автентичних текстів;
  • Уміння читати і розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння змісту;
  • Уміння здійснювати спілкування у писемній формі відповідно до поставлених завдань;
  • Уміння адекватно використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови, розглядаючи його як засіб усвідомленого оволодіння мовою іноземною;
  • Уміння використовувати у разі необхідності невербальні засоби спілкування за умови дефіциту наявних мовних засобів.

Сучасність вимагає від педагогічної науки й практики вивчення і впровадження нових – «інноваційних» методів навчання і виховання дітей. На сьогоднішній день , основним завданням сучасної школи є розвиток гармонійно цілісної особистості, де у центрі уваги – учень з його обдарованістю, здібностями, потенційними можливостями, а також створення інноваційного простору.

 Інноваційний процес – це комплексна діяльність по створенню, освоєнню, використанню та розповсюдженню нововведень. Для того, щоб викликати інтерес в учнів до вивчення іноземної мови, ми повинні шукати нові, цікаві і результативні форми і методи навчання. Під час навчання потрібно використовувати такі методи, при яких:

• в учнів виникає бажання до творчої, результативної роботи;

учні стають активними, розкутими, намагаються досягти успіху, при цьому не порушують поведінку у класі.

На сучасному етапі розвитку педагогічної галузі набуває популярності метод проектів.

Проектна робота – одна з найбільш цікавих методик, які може використовувати вчитель. Вона дозволяє ефективно реалізувати комунікативний підхід у навчальному процесі з іноземної мови, а саме: вивчення мови через особисту діяльність учня, оволодіння мовою у процесі спілкування.

Для виконання проектного завдання потрібні загальні знання про країну досліджуваної мови, включаючи знання про географію, історію, культуру, соціальні й політичні особливості країни, її традиції та звичаї. Знання про країну проживання дозволяють нам прищеплювати учням почуття любові до України, відчувати гордість за свою країну, формують в учнів громадянську позиці. Крім цього учень повинен володіти певними мовленнєвими компетенціями, а бажання висловитися змушує його ці компетенції вдосконалювати. Нестандартне бачення проблеми допомагає нам сформувати творчу особистість.

Використання комп’ютера на уроках англійської мови та в позаурочний час відкриває для учнів нові можливості оформлення проектів: створення презентацій в програмі Microsoft PowerPoint; листівок, буклетів, газет та інтернет сайтів в програмі Microsoft Publisher.

Все вище сказане вказує на актуальність вивчення даного питання – проектні технології на уроках англійської мови. Отже:

*           Об’єкт дослідження – метод проектів як інноваційний метод навчання.

*           Предмет дослідження – проектні технології з використанням ІКТ на уроках англійської мови як метод активізації пізнавальної діяльності учнів.

*           Мета дослідження – розробити рекомендації щодо використання проектних технологій на уроках англійської мови з використанням ІКТ.

Відповідно до об’єкта, предмета і мети можна визначити наступні завдання:

  • розкрити поняття «метод проектів»;
  • визначити особливості даного методу, його принципи, вимоги;
  • розглянути етапи роботи над «методом проектів»;
  • охарактеризувати особливості ІКТ, а саме програмного забезпечення Microsoft.

 

Розділ 1. Проект як інноваційний метод навчання.

  1. 1. Особливості проектної технології як інноваційного метода навчання.

На сучасному етапі розвитку всі розвинені країни зрозуміли необхідність змін в системі освіти, необхідність пошуку нових методів роботи, так щоб учень став центральною фігурою пізнавальної діяльності. Кількість існуючих методів навчання тільки підтверджує той факт, що жоден з них не є ідеальним. Не існує метода, який би підходив всім учням однаково. Але існують такі методи навчання, які дозволяють якомога краще розкрити можливості кожної дитини, активізувати її пізнавальний процес і необхідність до самореалізації.

Саме таким є метод проектів. Цей метод почав своє існування ще на початку 20 століття.

Вперше про метод проектів заговорили в 20-ті роки минулого століття в США. Американський філософ і педагог, професор Колумбійського університету Джон Дьюі (John Dewey, 1859 – 1952) запровадив поняття «навчання через виконання». Ця концепція розвинулася в метод проектів в сільськогосподарських школах США. Загальний принцип полягав в тому, щоб встановити зв'язок навчального матеріалу з життєвим досвідом учнів. Таким чином Джон Дьюі стверджував, що дитина опановує матеріал не просто слухаючи або сприймаючи матеріал органами відчуттів, але в нього виникає потреба, необхідність в знаннях, і відповідно, учень стає активним суб’єктом свого навчання.

Надалі  думки Д. Дьюі були розвинуті американським педагогом        Х.В. Кілпатриком. Основна мета методу проектів – надати учням можливість самостійно накопичувати знання в процесі вирішення задач або проблем, які вимагають інтеграції знань з різноманітних галузей (міжпредметні зв'язки).  Вчителю в цьому процесі відводиться роль координатора, експерта, додаткового джерела інформації.

Метод проекту активно розвивається у Великобританії, Німеччині, Італії та інших країнах.

Існують загальні вимоги до використання методу проектів:

*      наявність проблеми дослідницького та творчого характеру, яка вимагає інтегрованого пошуку для її рішення (проблеми родини, соціальна роль людини тощо);

*      практична, теоретична значимість досягнутих результатів (доповідь, випуск газети тощо);

*      самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність учнів на уроці або в позаурочний час;

*      структурування змістовної частини проекту (зазначення етапів  та результатів кожного етапу);

*      використання дослідницьких методів: визначення проблеми, пошук інформації, аналіз отриманого матеріалу, підбиття підсумків, корекція висновків.

Особливість методу проектів як інноваційної педагогічної технології полягає в тому, що його можуть залучати різні предметні галузі.

Проекти, призначені для навчання мовам (насамперед іноземним), мають як загальні риси притаманні для всіх проектів, так і деякі відмінні характеристики. А саме:

  • використання мови в ситуаціях, які максимально наближені до умов реального спілкування;
  • акцент на самостійній діяльності учнів;
  • вибір теми, яка викликає найбільшу зацікавленість учнів;
  • відбір мовного матеріалу, види завдань і послідовність роботи у відповідності до теми і мети проекту;
  • пред’явлення результату.

Вміння користуватися методом проектів – показник професіоналізму вчителя, його прогресивної методики навчання. Недаремно ця технологія відноситься до інноваційний технологій 21-го століття, які передбачають вміння адаптуватися до стрімко мінливих умов життя людини новітнього суспільства.

  1. 2. Етапи роботи над проектом.

В навчанні іноземних мов метод проектів слід прив’язувати до тем, які запропоновані в підручнику. Адже під час створення проекту учні будуть використовувати саме той мовний та мовленнєвий матеріал, який вводиться підручником і закріплюється в завданнях.

Використовуючи метод проектів, треба пам’ятати, що проект, яку б форму він не представляв, - це результат довготривалого процесу дослідницької і творчої діяльності учня. І як будь який процес, він має свої етапи створення.

Отже, робота над проектом має наступні етапи:

  1.  підготовчий 
  2. організаційний
  3. Завершальний (або практичний).
  4. презентація

Розглянемо кожен етап більш детально.

Підготовчий етап

Під час цього етапу вчитель планує тематику проектів в рамках навчальної теми. Тематика обговорюється на уроці. Учні можуть запропонувати свої теми для проектів.

Зазвичай перед учнями ставляться питання (проблема). Вирішуючи ці питання, діти проходять всі необхідні етапи створення самого проекту.

На підготовчому етапі важливо не тільки сформулювати тему і кінцеву мету проекту,але й врахувати наступне:

  • доцільно визначити часові рамки виконання проекту;
  • продумати які матеріали та джерела інформації можуть бути використані;
  • обговорити план викладення матеріалу в проекті;
  • обрати оптимальну форму втілення майбутнього проекту;
  • скласти і обговорити план роботи.

Організаційний етап

Другий (організаційний) етап – є най тривалішим і вимагає виконання багато роботи.

По-перше, на цьому етапі формуються мікрогрупи. В рамках цих мікрогруп розподіляються завдання: пошук інформації, ілюстрацій (малюнки, схеми тощо), оформлення кінцевого результату.

Розподіляючи завдання між учнями, треба пам’ятати про їх здібності. Саме від того, чи впорається учень із своїм завданням чи ні, залежить його подальша навчальна діяльність. Результат його праці або перетвориться на мотивацію для подальшого розвитку, або викличе в ньому невпевненість в собі і байдужість. Отже, кожен учень повинен отримати таке завдання, яке він здатен виконати, і отримати від цього «задоволення».

Далі відбувається збір інформації: звернення до вже отриманих знань і вмінь, робота з різноманітними джерелами (книги, журнали, Інтернет), пошук нових знань, формування власного розуміння проблеми.

Завершальний етап

На завершальному (або практичному) етапі відбувається проміжний контроль. Саме на цьому етапі відбувається головна робота вчителя іноземних мов із своїми учнями.

Обговорюючи проміжні результати пошуку, виправляються помилки у використанні мовних одиниць. Така робота дає можливість застосувати пройдений матеріал (граматичні та лексичні структури, які пред’явлені в підручнику). Опрацьовані в такій ситуації граматичні або лексичні одиниці англійської мови, краще запам’ятовуються учнями.

На цьому етапі вчитель дає поради, ставить додаткові питання, на що ще треба звернути увагу, що додати, а що навпаки прибрати. Важливою умовою ефективної роботи є створення доброзичливої атмосфери, коли учень не боїться висловити свою думку, виправити свої помилки.

Саме під час цього етапу відбувається практичне (творче) втілення проекту. Учні працюють над технічним втіленням свого проекту. Використання комп’ютера надає методу проектів більшого динамізму. Учні самостійно обирають формат проекту (буклет, листівка, газета, презентація тощо). Вони працюють з текстовими та графічними редакторами (тобто практичноt втілюють набуті на уроках інформатики знання).

Етап презентації

Один із найважливіших етапів роботи над проектом – це презентація. Учні пред’являють (тобто презентують, показують) свою роботу. Цей етап – є свого роду «захистом» проведеної роботи. Дітям завжди хочеться показати свою роботу дорослим та одноліткам, отримати схвалення, відчути успіх.

Під час цього етапу відбувається оцінювання кінцевого результату:

  • оцінювання вчителем;
  • оцінювання учнями;
  • самооцінка.

Не менш важливо оцінити як зусилля кожної дитини, так і роботу групи в цілому: креативність, якість джерел, потенціал і можливості кожного, якість доповіді або презентації. Проводиться бесіда з кожним учнем і аналізується виконана робота, взаємовідносини групі; планується подальша робота. Таким чином формується самокритичність, потреба в самоосвіті, бажання досягти більшого.

  1. 3. ІКТ та їх реалізація під час створення проектів.

Сучасність пропонує не тільки нові методи та технології навчання, але й новітню техніку. Комп'ютери та Інтернет стали невід'ємною частиною нашого життя (хоча ще декілька десятиліть тому назад вони були лише на сторінках фантастичних оповідань). Саме тому виникає необхідність інтеграції ІКТ (Інформаційних Комп'ютерних Технологій) в життя школи, в навчальний процес під час уроків.

Неймовірні можливості ІКТ дають змогу поглянути на метод проектів під новим кутом. По-перше, комп’ютер, а саме мережа Інтернет, стає новим, повноцінним джерелом інформації: статті, газети, книги, та і просто якісні ілюстрації.

По-друге, власне програмне забезпечення комп’ютера дає можливість нестандартно оформити учнівський проект, відійшовши від звичайних, бо ж навіть традиційних, доповідей або рефератів.

Особливу роль в цьому відіграють програми Microsoft Office:

  • *      Word: програма, яка дозволяє створювати друковані текстові документи з використанням різноманітних шрифтів, кольорів тощо.
  • *      PowerPoint: програма, яка дає можливість створити презентацію. При цьому презентація може існувати як підтримка до доповіді, так і як самостійний продукт. Презентація надає можливість додавати не тільки текст, а й ілюстрації. А налаштування анімацій до кожного слайду дає можливість дітям відчути себе  «режисером» маленького фільму.
  • *      Publisher: програма, яка дозволяє кожній дитині відчути себе журналістом, редактором і програмістом. За допомогою саме цієї програма створюються буклети, листівки, газети, і навіть Інтернет сайти.
  • *      Excel: програма допоміжного характеру. Дозволяє учням створити діаграму, і навіть кросворд.

Хоча виконання будь-якого проектного завдання вимагає часових витрат, роботи з великою кількістю джерел і виконання великих обсягів роботи, подібні проекти (з використанням ІКТ) не тільки поглиблюють знання учнів з англійської мови, але й навчають їх користуватися комп’ютерною технікою. 

Категорія: З досвіду викладання | Додав: destiny_yours (06 Жов 2015)
Переглядів: 1715 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Site life